2021 Temmuz Ayı Gökyüzü Gözlem Rehberi

Temmuz ayı, Samanyolu’nun Galaktik Merkezini fotoğraflamak için harika bir aydır. Ancak her şeyden önce 5 Temmuz’da Merkür’ü en büyük batı uzamasında fotoğraflayabilirsiniz. Samanyolu’nun Galaktik Merkezini yakalamak için Yeni Ay haftasından (10 Temmuz) yararlanmayı es geçmeyin. Samanyolu Galaktik Merkezini ve yıldız izlerini fotoğraflamak için yerler … Okumaya devam et 2021 Temmuz Ayı Gökyüzü Gözlem Rehberi

Evren Genişliyorsa Merkezi Nerededir?

Evrenin merkezi yoktur. Standart kozmoloji teorilerine göre evren, yaklaşık 14 milyar yıl önce Büyük Patlama ile başladı ve o zamandan beri genişlemektedir. Ancak evrenin büyük patlama ile başladığını zihnimizde canlandırdığımızda bu fikir kafamızda oturmuyor. Problem bunu canlandırma işleminde. Beynimiz büyük patlamayı canlandıramaz. Ancak hayal … Okumaya devam et Evren Genişliyorsa Merkezi Nerededir?

2021 Haziran Ayı Gökyüzü Gözlem Rehberi

Haziran gecelerinde gökyüzü ilgi çekici manzaralarla dolu olacak. Gezegen izleme fırsatından tutun da küçük bir meteor yağmuru ve hatta Kuzey yarımkürenin geniş bir bölümünde en azından kısmen görülebilecek bir Güneş tutulmasına kadar, haziran ayı çok hareketli geçecek. Yeni Ay’ın tarihine bakmayı, Samanyolu Galaktik Merkezini … Okumaya devam et 2021 Haziran Ayı Gökyüzü Gözlem Rehberi

Süper Ay Nedir?

Yılın bazı aylarında Dolunay’a baktığınızda Ay’ın daha büyük ve daha parlak olduğunu düşündünüz mü? Eğer gökyüzü gözlemcisiyseniz muhtemelen bu düşünceye kapıldığınız bir an olmuştur. Aslında bu olay “Süper Ay” olarak adlandırılıyor. Peki nedir bu Süper Ay? Ne zaman ve nasıl olur? Süper Ay ismi … Okumaya devam et Süper Ay Nedir?

Geniş Açı Astrofotoğrafçılıkla İlgili Bir Kısa Yolculuk…

Fotoğrafa Nasıl Başladım? Merhaba, ismim Aslı. Amatör olarak doğa ve manzara fotoğrafçılığı ve astrofotoğrafçılık ile ilgileniyorum. “Dünya bir toz bulutuydu” diyerek başlamayacağım, ama çoğumuzunki gibi hikayenin başı çocukluğuma uzanıyor. Ailede çoğunlukla annemin kullandığı, kompakt filmli bir makinamız vardı. Annem o makina ile fotoğraflarımızı çekip … Okumaya devam et Geniş Açı Astrofotoğrafçılıkla İlgili Bir Kısa Yolculuk…

Uzay Nedir?

Bu basit soruyu hiç kendinize veya etrafınıza sordunuz mu? Kendimizi bildik bileli duyduğumuz, konuştuğumuz “uzay” sözcüğünün anlamını biliyor muyuz? Cümle içinde kullanırken hiç ne olduğunu düşündünüz mü veya bir tanımını yapabiliyor muyuz? Dışarıda çıkıp insanlara sorsak kaçı bunu açıklayabilir? Uzay, sonsuz bir boşluk mudur? … Okumaya devam et Uzay Nedir?

Gezegenlere Yolculuk: Dünya

Güneş’e yakınlık bakımından üçüncü gezegen olan Dünya, şuan için üzerinde yaşam olduğunu bildiğimiz tek gezegendir. Güneş Sistemindeki en büyük beşinci gezegendir. Yapılan araştırmalar ve tahminler üzerine bugün üzerinde yaşadığımız gezegenimiz 4,5 milyar yıldan fazla bir sürede oluşmuştur ve kayaç yapılı bir gezegendir Dünyamız. Dünyamızın … Okumaya devam et Gezegenlere Yolculuk: Dünya

Ay Fotoğrafçılığının İpuçları Nelerdir?

Gece gökyüzüne baktığımızda bizleri güzelliğiyle büyüleyen, ona baktığımızda güzel hisler uyandıran, bizleri biraz olsun günün yorgunluğundan arındıran sevgili uydumuz Ay’a sadece bakmakla yetinmek istemeyen, ayrıca  fotoğrafını da çekmek isteyenlerdenseniz bu yazımın sizlere faydalı olacağını düşünüyorum.  Bu yazımda DSLR ya da Kompakt Makineler ile daha … Okumaya devam et Ay Fotoğrafçılığının İpuçları Nelerdir?

Elektrik ve Manyetizmaya Giriş

Elektrik, toplumumuzu canlandırır. Her gün yaptığımız neredeyse her şey, kullandığımız her makine bir şekilde elektriğe dayanır. Peki elektrik tam olarak nasıl üretilir? Elektrikli cihazlar nasıl hareket eder? Mıknatıslar nasıl çalışır? Elektromanyetizma teorisi, bu ve diğer birçok soruyu ele alır. Dünya’yı çevreleyen manyetik alandan ve … Okumaya devam et Elektrik ve Manyetizmaya Giriş

Ay Fotoğrafı Nasıl Çekilir?

Uçsuz bucaksız evrendeki en yakın komşumuz olan uydumuz Ay’ın fotoğrafını nasıl çekebiliriz? Uydumuz geceleri gökyüzünde görülebilen en parlak gök cismidir, hal böyle olunca direkt çekilen Ay fotoğraflarının genelinde uydumuz parlak bir ışık olarak çıkmaktadır. Bu yazıda ise kendi çektiğim fotoğraflardan ilham alarak, muazzam güzellikteki … Okumaya devam et Ay Fotoğrafı Nasıl Çekilir?

2021 Mayıs Ayı Gökyüzü Gözlem Rehberi

Mayıs ayı astronomik olaylarla dolu! Bunların tek bir tanesini bile kaçırmayın ve şimdiden planlarınızı yapın derim. Yeni Ay haftasını da aklınızda bulundurmayı unutmayın, Samanyolu Galaktik Merkezini yakalamak için harika bir fırsat sunuyor. Mayıs ayı bunun için harika bir ay olacak! Nasıl fotoğraflayacağım, hiç bilmiyorum … Okumaya devam et 2021 Mayıs Ayı Gökyüzü Gözlem Rehberi

Kuantum Nesneleri Nasıl Davranır?

Kuantum nesnelerinin davranışını en iyi şekilde göstermek için mikroskobik parçacıkların davranışını incelememiz gerekir. Aralarından seçim yapabileceğimiz parçacık seçimimiz var: kuantum mekaniğini doğuran çığır açan keşifler, fotonların, atomların ve elektronların dikkatlice incelenmesini içeriyordu. Atomlar kesinlikle kuantum nesneleri gibi davranmak için yeterince küçüktür, ancak hepsi şaşırtıcı … Okumaya devam et Kuantum Nesneleri Nasıl Davranır?

Yıldız Takip Cihazı Nasıl Yapılır?

Sizlere çok güzel bir teklifim bulunmakta. Aşağıda gördüğünüz gibi bir tripod ve kamera ile fotoğraflarınızı çekmek sizlere zor gelmeye başladıysa. Bu yazının sonunda 2000 TL ile başlayıp 6000 TL arasında değişen takip cihazlarından birisinin benzerini yapabileceksiniz. Güncel Takip Cihazları Şimdi bu aletler ne işe … Okumaya devam et Yıldız Takip Cihazı Nasıl Yapılır?

KozmoÇocuk: Yıldız Nedir?

Sevgili genç arkadaşlar, şuanda bu sayfayı açmış yıldızlar hakkında merak ettiklerinizi öğrenmek için bu yazıyı okuyorsunuz. Demek ki sizler harikasınız! Dünyadaki diğer zeki insanlar gibi merak ediyorsanız ve öğrenmek istiyorsanız ne mutlu size ve bize! Sizler geleceğin parlayan yıldızlarısınız. Geceleri kafamızı kaldırıp gökyüzüne baktığımızda … Okumaya devam et KozmoÇocuk: Yıldız Nedir?

2021 Nisan Ayı Gökyüzü Gözlem Rehberi

2021 Nisan ayı diğer aylara göre nispeten sakin bir aydır ancak gece gökyüzü fotoğraf çekmek için mükemmel fırsatlarımız olacaktır. Başlangıç olarak tavsiyem Yeni Ay haftasında gökyüzünde parlayan Samanyolu Galaktik Merkezini zirvede yakalamanızdır. Fotoğrafını çekebileceğiniz bir başka şey ise yıldız izidir (Star Trails). Aile ve … Okumaya devam et 2021 Nisan Ayı Gökyüzü Gözlem Rehberi

Meteor Yağmuru Nasıl Çekilir?

Üç boyutlu uzay anlayışımızı biraz geliştirecek olursak gökyüzünün dışında var olan dinamikleri göz ardı edemeyiz. Çünkü bu dinamiklerin sonuçlarını Dünya içerisinde farklı gözlemliyoruz. Nasıl mı? Bunun birçok faktör ile bağdaşıklığı bulunmakta. Peki bunları düşünecek olursak; bu yanan, parıldayan, ışık saçan şeylerin kaynağı neler olabilir? … Okumaya devam et Meteor Yağmuru Nasıl Çekilir?

Yıldız İzleri Nasıl Çekilir?

Evren içerisinde dönmeyen ne olabilir? Kuarklardan atomlara, atomlardan gezegenlere, gezegenlerden galaksilere tüm evrenin harmoni ile dönüşünü bir fizikçi olarak anlıyor ve analizlerini formüllerin uyumu ile birleştirebiliyorum. Daha önce yıldız fotoğrafı ya da gece fotoğrafları çekmediyseniz. Diğer yazılarımı okumanızı tavsiye ederim. Astrofotoğraf yazılarımız için tıklayınız. … Okumaya devam et Yıldız İzleri Nasıl Çekilir?

KozmoÇocuk: Aydede’yi Keşfedelim Mi?

Geceleri gökyüzünü hayal ettiğimizde, akla gelen ilk şeylerden biri, karanlıkta parlayan Ay’dır. Ay, hayal gücümüzde ve günlük hayatta her zaman özel bir yere sahip olmuştur. Büyülenmemize şaşmamalı. Ay, Dünya’nın tek doğal uydusudur ve çoğu gece kolaylıkla görebildiğimiz bir uydudur. Doğal Uydunun Ne Olduğunu Biliyor … Okumaya devam et KozmoÇocuk: Aydede’yi Keşfedelim Mi?

Galaksi Fotoğrafı Çekelim Mi?

Yıldızların ışığını şehirlerden görebilmek için canımız çıkıyor. Aslında kafamı kurcalayan şey, atmosferin dışına çıktığımız zaman nasıl göreceğiz bu yıldızları ve diğer gök cisimlerini? Şimdilerde de kafamda deli sorular kaybolmaya başladı. Her zaman diyoruz ki karanlık bir gökyüzü lazım bizlere güzel fotoğraflar çekebilmek için. Ama … Okumaya devam et Galaksi Fotoğrafı Çekelim Mi?

Pencerelerin Arkasından: Balkon Gözlemciliği

Keşke kadrajımın güzelliğini gökyüzünün büyüsü ile birleştirebilseydim. Bütün  insanların en yoğun olduğu modern yaşamların hakim olduğu şehirlerin içerisinde küçük bir yıldız parıldamasına hasret olan herkese küçük bir selam olsun.  Sizlere küçük bir soru sormak istiyorum. Sıkılmadınız mı? Bütün güzel yaşlarınızı çirkin bir morun mavi ile karıştığı gökyüzünün seyrederek geçiriyorsunuz.  … Okumaya devam et Pencerelerin Arkasından: Balkon Gözlemciliği

Büyükayı Takımyıldızı: Neden ayı denmiş?

İnsanoğlu dünya üzerinde var olduğu günden bu yana gökyüzüne hep yakın olmak ve gökyüzünü kendileriyle içselleştirmek istemiştir. Bundan dolayı çoğu takımyıldızı, gezegen ve galaksiye isim verirken  gündelik hayatta görülebilen nesnelerden esinlenilerek isim verilmiştir. Bu sayede gökyüzü ve insanlar arasında çok sağlam köprüler oluşturarak  zamanla … Okumaya devam et Büyükayı Takımyıldızı: Neden ayı denmiş?

Takip Cihazınız Var Mı?

Yıldızların haraketlerini dakikalar boyunca seyretmeniz mümkün kılınabilir.Bunun nasıl olacağı hakkında fikrininz olur muydu ? Biraz elektronik ve mekanik temelli ilerlersek bu işi kolayca halledebiliriz.

Samanyolu’nun Farklı Boyutları

Samanyolu’nun bir haritasını düşündüğümüzde, birkaç sarmal kolu olan düz bir disk görüntüsüne sahibiz. Science dergisinde yayınlanan  yeni çalışma, galaksimizin şeklinin düşündüğümüzden farklı olduğunu gösteriyor. Bilim adamları, Cepheids olarak bilinen ve Güneş’ten daha parlak parlayan, devasa, genç yıldızlar olan yıldızların bir örneğini seçti. Astronomlar, Varşova Üniversitesi tarafından yürütülen bir gökyüzü araştırması … Okumaya devam et Samanyolu’nun Farklı Boyutları

ÖZTÜRKÇE’DE GEZEGEN İSİMLERİ NASIL ORTAYA ÇIKTI?

Gezegenlerin isimlerinin nerden geldiğini ya da anlamlarını hiç düşündünüz mü? Bu isimler rastgele verilmiş olamaz değil mi? Evet yanılmıyorsunuz. Hatta öğrendikçe gökyüzündeki o parlak nesnelere karşı bakış açınızı değiştireceğinize eminim. Bu arada gökyüzündeki bu gezegenlere bizim atalarımız Türkçe olarak ne diyorlardı sizce? “Çolpan” ya … Okumaya devam et ÖZTÜRKÇE’DE GEZEGEN İSİMLERİ NASIL ORTAYA ÇIKTI?

Yıldızlara Karşı Sessiz Kalabilir Miyiz?

Fezanın ilerisinden coşan kalplere hitaben ilerleyelim mi?  Bütün aşkların ve düşüncelerin arkasında parıldayan yıldızlara karşı sessiz kalabilir miyiz? Kesinlikle bunun hakkında konuşmaya sebeplerimiz bulunmaktadır. Aslında hikayemin tutarsızlığı ahmakça bir rüyanın paylaşılmasıdır. Gecenin küçük yaşlarımda korkutucu olduğu o günlere geri döndüğüm zaman, Ay dedenin olduğu … Okumaya devam et Yıldızlara Karşı Sessiz Kalabilir Miyiz?

DSLR İle Geniş Alan Astrofotoğraf

Astrofotoğrafçılık, kısaca gökyüzü objelerinin başta uzun pozlama tekniği kullanılarak çeşitli ekipmanlar vasıtasıyla fotoğraflanmasıdır. Geniş açı fotoğraflarının objeleri genel olarak görece parlak olmayan gökyüzü objeleri olduğu için daha çok foton toplamak amacıyla «uzun pozlama tekniği» kullanılır. Geniş Alan Astrofotoğrafçılık İçin Uygun DSLR Kamera Seçimi Herhangi … Okumaya devam et DSLR İle Geniş Alan Astrofotoğraf

GEZEGENLERE YOLCULUK: VENÜS

Güneş’ten yola çıktığımız zaman ikinci durağımız olan Venüs gezegeni biz “Dünyalıların” uzun yıllar ilgisini çekmiş ve yaklaşık 40 kadar uzay aracı göndermemize neden olmuştur. Adını Roma mitolojisinde aşk ve sevgi tanrıçası olan “Venüs” ten almıştır. Yunan mitolojisindeki karşılığı ise “Afrodit” tir. Ayrıca kendisi sekiz … Okumaya devam et GEZEGENLERE YOLCULUK: VENÜS

2021 Şubat Ayı Gökyüzü Gözlem Rehberi

2021, teleskopunuzu kullanmak, gece gökyüzünde daha fazla nesne ve asteroit tespit etmek için harika bir yıl. Şubat 2021’de gece gökyüzünün tadını çıkarmak için bilmeniz gereken her şey burada. Bu yazıyı şubat ayı gökyüzü gözlem rehberiniz olarak kullanabilir ve bu yazıdan astronomi hakkında bilgiler edinebilirsiniz. … Okumaya devam et 2021 Şubat Ayı Gökyüzü Gözlem Rehberi

UCUZ YOLDAN ASTROFOTOĞRAF

“Aşka Aralanan Kapının Anahtarı” yazımdan sonra hepimizin karanlığa doğru arzuları arttığına göre şimdi birazcık imkanları zorlamamız gerekiyor. Birçok seçenek bulunmakta ve gelin bu seçenekleri birlikte inceleyelim. Eskiden lüks olarak sunulan fakat modern toplumlarda ihtiyaç olarak var olan bir arkadaşımız bulunmakta, kendisinin adı cep telefonu. Basit … Okumaya devam et UCUZ YOLDAN ASTROFOTOĞRAF

EVRENDEKİ GİZEMLİ ÇUKURLAR: KARA DELİKLER

Biri size “Kara delikler nedir? diye sorsa ne cevap verirdiniz? Şimdi size kolayca hatırlayacağınız bir tanımını yapacağım. Kara delikler, kütledir. Peki kütle ne yapar? Uzay zamanı gerer. Örneğin, Güneş de uzay zamanı germektedir. Merkür’ün yörüngesi Newton fiziğine göre hesaplandığında yanlış sonuç verir, yörünge hafifçe … Okumaya devam et EVRENDEKİ GİZEMLİ ÇUKURLAR: KARA DELİKLER

AŞKA ARALANAN KAPININ ANAHTARI

Galaksinin içerisinden dışarısına doğru uzanan yolculuk, aslında geleceğin konusundan daha çok geçmişin aramızda kurduğu köprüden yola çıkmıştır. Hepimizin  ne kadar güzel diye baktığımız parıldayan noktaların arasından bizlere fısıldayan değişik renk ahenklerini keşfetmek istemez misiniz? Yazılarımı sizleri detaylarla boğmadan, en basit şekilde yöntemleri anlatacağım. Daha … Okumaya devam et AŞKA ARALANAN KAPININ ANAHTARI

IŞIK HIZI NEYİ İFADE EDER?

Işık hızı; ışığın kusursuz bir çekim ve yolda belirli bir zaman diliminde gidebildiği mesafedir. Yapılan ölçümlere göre bu hız, yaklaşık olarak 300.000 km/sn hatta tam ifade ile 299.792.458 m/sn’dir. “Evet, yazımız bu kadardı. Sorumuzun cevabını aldık.” demek isterdim ancak sizi biraz daha tutmam gerekecek. … Okumaya devam et IŞIK HIZI NEYİ İFADE EDER?

GEZEGENLERE YOLCULUK: MERKÜR

Merkür, Güneş sisteminin en içteki ve büyüklük, kütle bakımından sekizinci gezegenidir. Güneş’e yakınlığı ve küçüklüğü onu çıplak gözle görülebilen gezegenlerin en zor olanı yapar. Doğuşu veya batışı her zaman Güneş’ten yaklaşık iki saat sonra olduğu için, gökyüzü tamamen karanlıkken asla gözlemlenemez. Bunu görmenin zorluğuna … Okumaya devam et GEZEGENLERE YOLCULUK: MERKÜR

2021 Ocak Ayı için Gökyüzü Gözlem Rehberi

2020’yi astronomi açısından oldukça bereketli bir şekilde geçirdik. Verilebilecek en güzel örnek ise her ne kadar Türkiye’nin %95’inde görünmese de Jüpiter ve Satürn gezegenlerinin büyük kavuşması oldu. 2021 senesi de bu anlamda oldukça bereketli geçecek. Ocak 2021’de gece gökyüzünün tadını çıkarmak hakkında bilmeniz gereken … Okumaya devam et 2021 Ocak Ayı için Gökyüzü Gözlem Rehberi

Dünya’nın Döndüğünü Neden Hissetmeyiz?

İtiraf etmeliyiz ki Dünya’nın saatte yaklaşık bin mil (1600 km) hızla döndüğü gerçeğini oturduğumuz yerden düşünmek biraz zor. Bize göre sanki Dünya değil de Güneş ve gökyüzündeki diğer tüm yıldızlar hareket ediyormuş gibi görünüyor. Mesele şu ki hepimiz dünyayla hareket ediyoruz ve tek bildiğimiz, … Okumaya devam et Dünya’nın Döndüğünü Neden Hissetmeyiz?

NASA’nın OSIRIS-REx GÖREVİ: BENNU ASTEROİDİ

NASA’nın OSIRIS-REx uzay aracı 2018 Aralık ayına Bennu Asteroidine varmıştı. O zamandan beri asteroidin etrafında dolaşarak onu haritalandırdı. Bu uzay aracının ilginç bir mekanizması mevcut. Üstelik planlanandan da fazla numune getiriyor. Öyleyse bize de bu konuyu biraz irdelemek düşer. TOUCH&GO NUMUNE ALMA SİSTEMİ Uzay … Okumaya devam et NASA’nın OSIRIS-REx GÖREVİ: BENNU ASTEROİDİ

2020 NOBEL FİZİK ÖDÜLÜ: GALAKSİMİZİN MERKEZİNDE KARA DELİK KEŞFİ

6 Ekim 2020 tarihinde Nobel Fizik Ödülü’nün kara delikler üzerine araştırmalarından dolayı Prof. Roger Penrose, Prof. Reinhard Genzel ve Prof. Andrea Guezz’e verildiği açıklandı. Bu, gerçekten de tüm astronomi ve astrofizik camiası için büyük bir galibiyet oldu. Çünkü geçtiğimiz on yıl boyunca bu alanlardaki … Okumaya devam et 2020 NOBEL FİZİK ÖDÜLÜ: GALAKSİMİZİN MERKEZİNDE KARA DELİK KEŞFİ

VENÜS’TE FOSFİN GAZI BULUNMASI NE ANLAMA GELİR?

Uluslararası bir bilim ekibi, 14 Eylül 2020 tarihinde, Venüs atmosferinde fosfin gazı bulduklarını açıkladı. Peki bu, Venüs’te yaşam bulunduğuna dair bir kanıt mı? Öncelikle temel bilgiler vererek başlayalım ve fosfin gazının ne olduğuna bakalım. FOSFİN NEDİR ve FOSFİNİ ÖZEL KILAN ŞEY NEDİR? Fosfin için … Okumaya devam et VENÜS’TE FOSFİN GAZI BULUNMASI NE ANLAMA GELİR?

FİZİKTEN VERİ BİLİMİNE

2001 yılında, “veri bilimi” terimi ilk olarak William Cleveland tarafından bir yayında kullanıldı. 2012’ye geldiğimizde Harvard Business Review veri bilimini “21. yüzyılın en seksi işi” olarak ele aldı. Bugüne geldiğimizde ise her işletme veri bilimcileri istihdam etmek ister. Veri bilimi denen bu şey nedir, … Okumaya devam et FİZİKTEN VERİ BİLİMİNE

KARŞI-PARÇACIKLAR NEDEN VAR?

Paul Dirac, 1925-1926 senelerinde kuantum kuramını, Einstein’in 1905’teki özel görelilik kuramı ile uyuşturarak kuantum mekaniğinin gelişimini başlatmıştır. Bu iki kuramın birleşiminin yanısıra, 1930’da karşı-maddenin varlığı öngörüsüne katkıda bulunmuştur. Dirac, fizik çalışmalarına yeni bir yöntem getirerek Dirac denklemi dediğimiz denklemin yapısını tahmin etmiş ve yorumlamıştır. Elektron ile ilgili oluşturduğu denklemi … Okumaya devam et KARŞI-PARÇACIKLAR NEDEN VAR?

YAŞAMI NASIL TANIMLARIZ?

Aynaya bakarken gördüğümüz şey nedir? Evet, tabii ki de gördüğünüz şey kendimiziz. Peki ama biz neyiz? Bu yazıyı okuyabiliyorsanız muhtemelen bir insansınız. Ama ne olursak olalım “yaşayan bir organizma” olduğumuzu söyleyebiliriz. Ancak o zaman da yaşamın ne olduğunu tanımlamamız gerekir. Örneğin biz, insanlar, yaşamlarımızda … Okumaya devam et YAŞAMI NASIL TANIMLARIZ?

BİR MARS GEZGİNİ NASIL YAPILIR?

İnsanlar olarak doğuştan meraklıyız. Hepimiz birer keşifçi olarak doğarız. Dünya’nın dışında neler olduğunu keşfetmek, Mars’ı keşfetmek isteriz. Mars’ın ne tür kaynaklara sahip olduğunu, insan yaşamının sürdürülüp sürdürülemeyeceğini öğrenmek isteriz. NASA, bunları öğrenmek adına 30 Temmuz 2020 tarihinde Perseverance gezginini Mars’a göndermek için hazırlanmaktadır. Kapsamlı … Okumaya devam et BİR MARS GEZGİNİ NASIL YAPILIR?

UZAY NEDEN KARANLIKTIR?

Hiç gece gökyüzüne bakıp “Uzay neden karanlık?” diye merak ettiniz mi? Johannes Kepler, Edmond Halley ve Alman doktor-gökbilimci Wilhelm Olbers dahil olmak üzere birçok bilim insanının yüzyıllar boyunca düşündüğü ilginç bir sorudur bu ve göründüğü kadar basit değildir. Güneş, çok büyük miktarda ışık yayan … Okumaya devam et UZAY NEDEN KARANLIKTIR?

NEOWISE KUYRUKLU YILDIZININ ÖNEMİ NEDİR?

Gökyüzünde NEOWISE Kuyruklu Yıldızını gördünüz mü? Güneş sistemimizin en uzak bölgelerinden gelerek, 3 Temmuz 2020’de Güneş’e en yakın geçişini yaptı ve Ağustos ortasına kadar güneş sisteminin uzak kısımlarına geri dönerken Dünya’nın yörüngesinin dışına çıkacak. Bu kuyruklu yıldız gözden kaybolmadan önce onu nasıl tespit edebiliriz? … Okumaya devam et NEOWISE KUYRUKLU YILDIZININ ÖNEMİ NEDİR?

METEORİTLERİ NASIL TANIRIZ?

Birçok insanın çölde, nehirde hatta kendi arka bahçelerinde alışılmadık kayalara rastladığını duymuş olabilirsiniz. Bu kayaların bazılarının gök taşı olduğu düşünülmektedir. Bulunan tüm bu kaya parçalarını gök taşı olarak adlandırıyoruz fakat aslında ne olduğunu tam olarak bilmiyoruz. Mesela çoğumuz yıldız kaymasına rastladığımızda mutlaka dilek tutmuşuzdur. … Okumaya devam et METEORİTLERİ NASIL TANIRIZ?

TEKNOLOJİNİN SINIRLARI:KUANTUM BİLGİSAYARLARI

Kuantum hesaplama, dünyayı değiştirebilecek bir güce sahiptir. Bu yüzden IBM, Microsoft, Honeywell ve Google gibi büyük şirketler kendi kuantum bilgisayarlarını yapmak ve “kuantum üstünlüğü”ne ulaşmak için yarış halindedir. Fakat kuantum hesaplama nedir, kuantum bilgisayarları nasıl çalışır? Klasik bilgisayarlardan farkları nedir? Bir kuantum bilgisayarı ile … Okumaya devam et TEKNOLOJİNİN SINIRLARI:KUANTUM BİLGİSAYARLARI

YER ÇEKİMİ ASLINDA BİR YANILSAMA MI?

Yer çekimi, nesneleri birbirine doğru çeken görünmez bir kuvvettir. Dünya’nın yer çekimi, bizi yerde tutan ve bir şeyleri yere düşüren bir kuvvettir. Çoğumuz yer çekimini gerçekliğimizin varsayılan bir parçası olarak ele alıyoruz, yaşamımızın her anında yer çekimini hissediyoruz ve kabul ediyoruz. Ama aslında fizikçiler … Okumaya devam et YER ÇEKİMİ ASLINDA BİR YANILSAMA MI?

NASA’NIN MARS KEŞİF PROGRAMI: MARS HELİKOPTERİ

NASA’nın Mars helikopteri, Ingenuity, temmuz ayında fırlatılmaya hazırlanıyor. Ingenuity, başka bir dünyada motorlu uçuşu ilk kez test edecek olan araçtır. Ancak bu görevin asıl yıldızı Perseverance (Azim) robotudur. Perseverance, NASA’nın Mars 2020 misyonunun bir parçasıdır ve bilim adamlarının Mars’ta hayatın mümkün olup olmadığını belirlemelerine … Okumaya devam et NASA’NIN MARS KEŞİF PROGRAMI: MARS HELİKOPTERİ

30’DAN FAZLA AKILLI DÜNYA DIŞI MEDENİYET

Düzinelerce akıllı dünya dışı medeniyet galaksimizde gizleniyor mu? Yeni bir araştırmaya göre, Samanyolu’nda uzun mesafeli iletişim kurabilen 30’dan fazla medeniyet olabilir. Nottingham Üniversitesi’ndeki araştırmacılar tarafından yönetilen bu çalışma, akıllı yaşamın sadece Dünya dışında var olmadığını değil, aynı zamanda Dünya’daki gibi diğer gezegenlerde de geliştiğini … Okumaya devam et 30’DAN FAZLA AKILLI DÜNYA DIŞI MEDENİYET

KARANLIK MADDENİN GİZEMİ

Evrendeki kütlenin çoğu eksiktir, yoksa sadece henüz keşfedilemeyen bir biçimde gizlenmiş olabilir mi? Bundan emin değiliz ancak yine de kesin olan bir şey var: “Kayıp kütle sorunu“. Bu sadece bir problemden daha fazlası. Kayıp kütle sorunu; gökadaların yapısı, gökada kümelerinin evrimi ve evrenin nihai … Okumaya devam et KARANLIK MADDENİN GİZEMİ

GEÇMİŞ İLE GELECEK NASIL AYIRT EDİLEBİLİR?

Dünya’daki olguları tersine çeviremeyiz. Yani bir şeyler meydana gelir ve bunlar bir daha ters yönde gelişme göstermezler. Örneğin, bir bardağı yere düşürdüğümüzde bardak kırılır ve parçalarının yeniden bir araya gelip eski haline gelmesini bekleyemeyiz. Aynı şekilde, komedi türü bir sinema filmini sonundan başa doğru … Okumaya devam et GEÇMİŞ İLE GELECEK NASIL AYIRT EDİLEBİLİR?

ABD DONANMASI BİR GEMİYİ GERÇEKTEN IŞINLADI MI?

1943 senesinde İkinci Dünya Savaşı sürerken açık denizlerde ABD muhripleri ve diğer müttefik gemileri Alman denizaltı tekneleri ile kanlı bir çatışmaya katıldılar. Bu, Atlantik Savaşı olarak da bilinir. İngiltere, ABD ve Kanada’daki tersaneler çok hareketliydi ama asıl çok özel bir şeyin olduğu yer, Philadelphia … Okumaya devam et ABD DONANMASI BİR GEMİYİ GERÇEKTEN IŞINLADI MI?

BİRLİKTE BİR UZAY ASANSÖRÜNÜ NASIL TASARLAYABİLİRİZ?

Günümüzde uzaya çıkmanın iki yolu var. Ya astronot ya da milyarder olmak. Peki ya bunlardan biri değilsek? Bizim de uzaya çıkmak için bir şansımız olabilir mi? Mesela evreni keşfetmek ya da sadece yaşadığımız gezegeni uzaydan görebilmek için uzay asansörü kullanıyor olsaydık? Güzel olmaz mıydı? … Okumaya devam et BİRLİKTE BİR UZAY ASANSÖRÜNÜ NASIL TASARLAYABİLİRİZ?

MARS’TAKİ İLK ŞEHİR

SpaceX, 2024 senesinde astronotları Mars gezisine göndermeyi amaçlıyor. Peki, oraya gittiklerinde ne yapacaklar? Bu gezi, Elon Musk’ın insanoğlunu gezegenler arası bir ırk haline getirme hedefinin bir başlangıcı olacak. SpaceX’in bunu başarması ve insanların gelebilmesi için öncelikle Mars üssünü inşa etmesi gerekecek. Zaman geçtikçe de … Okumaya devam et MARS’TAKİ İLK ŞEHİR

TARİHTE BİR İLK: ÖZEL BİR ŞİRKETİN İLK KEZ UZAYA İNSAN GÖNDERMESİ

NASA’nın 1981 yılında başlayıp 2011 yılında tamamlanan otuz yıllık uzay mekiği programından beri ABD, kendi topraklarından Uluslararası Uzay İstasyonu’na astronot gönderemiyordu. Bunun için Rus Soyuz roketlerini kullanıyordu. ABD’nin hayali tekrar uzaya kendi topraklarından astronot göndermekti. Şimdi bu hayalini SpaceX ile birlikte gerçekleştirmek üzere. Peki … Okumaya devam et TARİHTE BİR İLK: ÖZEL BİR ŞİRKETİN İLK KEZ UZAYA İNSAN GÖNDERMESİ

BÜYÜK PATLAMADAN ÖNCE NE VARDI?

Gerçekliğin doğasını arayan insanlar dünyayı tanımlamaya çalışan değişik hikayeler türetmiştir. Zaman geçtikçe öğrendiğimiz tek şey bu hikayelerin ne kadar karmaşık ve ilginç olduğudur. Bazı hikayelerin gerçekten neyden bahsettiğini bilmek zor. Mesela sicim teorisi. Tüm bu hikaye “Büyük patlama ya olası bir başlangıç değilse?” sorusundan … Okumaya devam et BÜYÜK PATLAMADAN ÖNCE NE VARDI?

PARALEL EVRENDE NASIL BİR HAYATIMIZ OLURDU?

Paralel evren düşüncesi hep ilgi çekici olmuştur. Son günlerde yerli ve yabancı platformlar NASA’nın paralel evrenin varlığına dair bulgular elde ettiği yönünde haberler yayınlamaktadır. Bu haberler gerçeklerle ne kadar uyuşuyor? Paralel evren nedir? Eğer bir paralel evrende olsaydık hayatımız nasıl olurdu? Zaten bir paralel … Okumaya devam et PARALEL EVRENDE NASIL BİR HAYATIMIZ OLURDU?

KOZMOLOJİ NEDİR?

Genel göreliliğin kavramsal temeli Newton mekaniğinden çok farklıdır. Einstein’ın Merkür’ün yörüngesinin devinimini ve ışığın Güneş gibi büyük cisimler tarafından bükülmesini hesaba katarak elde ettiği başarı bize uzay ve zaman resmimizin Newton’un yerine Einstein’ın olması gerektiğine dair güven verir. Dikkatimizi uzay-zamanın büyük ölçekli yapısı üzerine çalışmaya … Okumaya devam et KOZMOLOJİ NEDİR?

DÜNYA NEDEN YUVARLAKTIR?

Hikayenin başlangıcı gezegenlerin hareketlerini gözetleyen eski çağ insanlarına dayanır. İlk olarak kendilerinin güneş etrafında gezindikleri sonucuna varırlar. Bu olguyu daha sonra Kopernik de keşfedecektir. 15. yüzyılın başlarında gezegenlerin gerçekten de güneş etrafında dönüp dönmedikleri büyük bir tartışma konusuydu. Tycho Brahe’ın düşüncesine göre gezegenlerin gökyüzündeki … Okumaya devam et DÜNYA NEDEN YUVARLAKTIR?